Друга порада при перевірці. Не зволікайте та заперечуйте

Здебільшого, вже напередодні проведення перевірки можливо з достатньо високою вірогідністю оцінити ризики донарахування та їх підстави і причини. Складніше, коли мова йде про планову перевірку певного періоду діяльності підприємства.

При позапланових перевірках податківці знають де, чому і навіщо призначати перевірку, де шукати, куди придавити та чи можливо піти платнику “на зустріч” в певних аспектах висновків.

Зважте на той факт, що фіскалу, який прийшов за командую “фас” у вигляді наказу та направлення абсолютно нецікаві лестощі платника та миле спілкування. Такий підхід до справи не призведе до позитивних для підприємства висновків по результатам перевірки. У 99% випадків платник отримує акт з очікуваними донарахуваннями.
Ми рекомендуємо спілкуватися з перевіряючими коротко та по суті, дотримуватися всіх формальностей, знати свої права та обов’язки податківця.

Незалежно від Вашої поведінки податковий інспектор має право перевіряти лише ті взаємовідносини та лише той період, що описані в наказі на проведення перевірки. Аналогічно і з обов’язком податківця по відношенню до результатів перевірки за виключенням корупційних механізмів для тих платників, які розглядають їх як варіант.

У деяких бухгалтерів та керівників є помилкове переконання в тому, що потрібно максимально затягувати з отриманням акту перевірки, не підписувати його, не йти на контакт з податківцями. Така позиція є абсолютно хибною. Подібні дії не мають жодного сенсу чи позитивних наслідків, не створюють ніяких незручностей для представників ДФС України. Відмова платника податків або його законних представників від підписання акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов’язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов’язання. У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта або довідки про результати перевірки або неможливості його вручення та підписання у зв’язку з відсутністю платника податків або його законних представників за місцезнаходженням такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У зазначених у цьому абзаці випадках контролюючим органом складається відповідний акт.

Отже, якщо до Вас прийшов податковий інспектор з метою перевірки, підстави не допускати до якої відсутні, зверніть увагу на те, коли перевірка має бути завершена за змістом наказу. Нагадайте перевіряючому, що акт перевірки має бути складений та зареєстрований в межах 5 робочих днів з моменту завершення перевірки. Ми вважаємо правильним своєчасно отримувати акт перевірки для подальшого реагування на його зміст. Саме на користь платника буде, якщо представник підприємства з’явиться до ДПІ, отримає акт перевірки, однак зазначить, що з викладеним не погоджуєтеся, заперечення будуть надані в порядку, встановленому законодавством. Звертаю Вашу увагу, що не має ніякої необхідності для пояснень чи спростувань під час отримання акту, для надання заперечень є встановлена Податковим кодексом України процедура.

З моменту отримання акту про результати податкової перевірки платник податків має 5 робочих днів для надання своїх заперечень по його змісту. Так, з вірогідністю 99% Ваші заперечення не будуть задоволені, однак факт незгоди зі змістом акту потрібен для подальшого оскарження податкових рішень, що засновані на інформації, викладеній в акті.

У разі, якщо підприємство може собі дозволити винайняти фахівців для участі у взаємовідносинах з податковим органом, ми рекомендуємо скористатися такою можливістю.

Як було зазначено вище, скоріш за все заперечення до акту не будуть задоволені. Тому за результатом платник отримає відповідь на заперечення та податкові-повідомлення рішення за змістом яких формально виникає обов’язок по сплаті податкових донарахувань, якщо такі ППР не будуть оскаржені та скасовані.

Згідно з п. 57.3 ст. 57 ПКУ у разі визначення грошового зобов’язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 – 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 ПКУ, платник податків зобов’язаний сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Оскарження рішень можливо двома шляхами – в адміністративному та судовому порядку. Як показує практика, платник здебільшого не готовий подавати позов до суду в межах 10 днів з моменту отримання податкового повідомлення–рішення. З метою отримання додаткового часу на підготовку доказової бази для оскарження ППР в судовому порядку ми рекомендуємо подавати скаргу на рішення податкової в адміністративному порядку. Відсоток задоволення таких скарг вкрай низький, однак принаймні платник має додаткову можливість для збирання доказів без наслідку у вигляді узгодженого повідомлення-рішення.

Отже, не зволікайте з отриманням будь-яких відомостей чи документів від ДПІ та вчасно заперечуйте і оскаржуйте, якщо не згодні!

Читати також: Якщо до Вас завітав податковий перевіряючий. Порада перша