Після реєстрації особи, що бажає проводити перевірку, в журналі реєстрації перевірок, в першу чергу представнику підприємства необхідно ознайомитися з документами громадянина, що представляється уповноваженим державою на проведення податкової перевірки та бажає отримати доступ до документів бухгалтерського обліку. Ви зобов’язані допустити перевіряючого до перевірки за умови пред’явлення:
– направлення на перевірку, за наявності на ньому підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що скріплений печаткою контролюючого органу;
– копії наказу про проведення перевірки, за наявності на ньому підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що скріплений печаткою контролюючого органу;
– службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред’явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред’явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки (стаття 81 Податкового кодексу України).
Перші два документа окрім визначених підпису та печатки мають бути складені за вимогами ст. 81 ПКУ. Зазвичай, податківцям вистачає знань для правильного написання направлень та наказів, виключення поодинокі.
Частіше ми зустрічаємося з проблемами, що стосуються змісту службових посвідчень чи спробами використання їх “альтернатив”.
Так, замість службових посвідчень звичної форми, що відповідають за змістом направленню, нам видавалося бачити “довідки для пред’явлення за місцем вимоги”, витяги з наказів про призначення, службові посвідчення, що видавалися декілька “податкових поколінь” тому (наприклад, Державною податковою службою України).
За подібних обставин у платника податків відсутня можливість ідентифікувати особу, що позиціонує себе як представник Державної фіскальної служби України, з’являються ризики бути ошуканими шахраєм, стати жертвою, до прикладу, промислового шпіонажу. То ж ми не рекомендуємо допускати до перевірок осіб, що не можуть надати саме Службове посвідчення з фото та реквізитами, які точно співпадають з зазначеним в направленні на перевірку.
Одразу після спілкування з громадянином, який не зміг надати вищеперелічені документи в “правильному” вигляді, в той же день, ми рекомендуємо скласти акт, в якому зафіксуйте всі події (візит громадянина, пред’явлені документи, виявлені неточності та недоліки, факт недопущення). Даний акт мають підписати присутні працівники. Направте даний акт до ДПС з супровідним листом, в якому опишіть події та запитайте відомості про те, чи дійсно працює в органах ДПС громадянин, чому він не користується службовим посвідченням та намагається порушувати вимоги ПК України.
Однак, варто зважити на те, що неправомірне недопущення податкового перевіряючого до податкової перевірки має наслідком можливість ініціювання адміністративного арешту на майно та рахунки підприємства. Діяти потрібно зважено та усвідомлюючи ризики. Якщо Ви не певні в юридичній правильності власних дій, ми рекомендуємо Вам звернутися до фахівців в галузі права.
Якщо фінансове становище Вашого підприємства дозволяє, ми рекомендуємо залучати до податкової перевірки юристів, що мають відповідний досвід, відразу, як Вам стало відомо про наміри фіскалів.