• "Dispecto legal" - тщательное изучение права

  • Время постоянно проверяет нас. Мы неизменно оправдываем ожидания окружающих.

    Время постоянно проверяет нас. Мы неизменно оправдываем ожидания окружающих.

Зміни в законі про держреєстрацію з 01 січня 2016 року

Автор:

Не так давно в силу вступив прийнятий Верховною Радою України в кінці листопада 2015 року Закон України  «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі — Закон). Фактично зміни почали діяти з 1 січня 2016 року, викликавши бурне обговорення серед громадян, підприємців та юристів, які ознайомившись з даним Законом виділяють, як позитивні, так і негативні моменти. Якщо ж брати Закон всеціло то законодавці виконали досить не поганий об’єм роботи для врегулювання сфери бізнесу, усунувши багато прогалин та недоліків, які в ній були і вже давно потребували реформування на чому наголошували самі ж підприємці.

Зміни торкнулись багатьох аспектів щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, деякі з яких відверто кажучи неочікувані, і в першу чергу, хотілося б зупинитися саме на них.

На початку листопада 2015 року Міністерство Юстиції України відповідним Наказом № 2140/5 від 02.11.2015, затвердило нові форми реєстраційних карток, а вже з 06.01.2016 Наказом № 15/5 як тоді здавалося «нові» реєстраційні картки, Мінюст замінив на так звані «заяви», які по великому рахунку полегшили процедуру заповнення відповідних даних. Так наприклад, у всіх заявах тепер проставляється кількість поданих сторінок, що не зобов’язує роздруковувати всю форму, а подаються лише ті сторінки, які заповнюються, що для громадян економить кошти, а для державних реєстраторів економить час на сканування документів.

Серед основних змін, які є у нових заявах, для юридичних осіб, також можна виокремити об’єднання старих, форм 3 та 4, які стосувалися внесення змін до установчих документів та до єдиного державного реєстру підприємств, установ та організацій (далі — ЄДРПОУ), це також обумовлюється наступною зміною, яка стосується сплати адміністративного збору. Відтак, якщо раніше адміністративний збір сплачувався по кожній дії окремо у формі 3, то новими заявами запроваджується сплата адміністративного збору майже за всі дії в одній формі одним платежем, окрім внесення змін до інформації про здійснення зв’язку з юридичною особою, що передбачено статтею 36 Закону.

Що ж стосується фізичних осіб-підприємців, то тут цікавим моментом є питання переселенців з Донецької та Луганської областей (з зони АТО) або окупованої частини Кримського півострову. Справа в тому, що новий Закон не передбачає ніяких обмежень для реєстрації фізичної особи-підприємця але, ч. 7 ст. 6 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» зазначає, що «Реєстрація внутрішньо переміщеною особою юридичної особи (за умов її входження до складу засновників такої юридичної особи) або реєстрація такою внутрішньо переміщеною особою фізичної особи — підприємця здійснюється за її заявою та спрощеною процедурою (без вимог, що застосовуються за звичайної процедури) за місцем проживання такої особи у відповідному територіальному органі, уповноваженому здійснювати державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, на підставі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи».

Таким чином у людей виникають неприємні спори з державними реєстраторами коли в основному Законі довідка внутрішньо переміщеної особи не передбачена, а в іншому є обов’язковою умовою. Частіше за все проблеми виникають у осіб, які діють за довіреністю, і хоча нотаріус прописує № довідки внутрішньо переміщеної особи в довіреності, і зазначає фактичне місце проживання, державні реєстратори все одно вимагають копію довідки яка основним Законом не передбачена. Тобто, нотаріус засвідчує адресу фактичного проживання особи, і не має права зазначати тимчасову адресу якщо вона не підтверджена довідкою внутрішньо переміщеної особи. Саме тому копію довідки державному реєстратору, на нашу думку, можна не подавати, посилаючись на те, що у основному Законі вона не передбачена, а фактичне місце проживання засвідчено нотаріально.

Не менш значущим та позитивним є відміна щорічної подачі підтвердження відомостей про юридичну особу, а саме Форми 6, яка спричиняла багато проблем та незручностей підприємцям, особливо з Державною фіскальною службою, коли остання ставила підприємству «Стан 9» і позбавляла підприємців статусу платників ПДВ у зв’язку з відсутністю юридичної особи за адресою місцезнаходження, вимагаючи повторно (більше ніж 1 раз на рік) подавати форму 6, на що, державні реєстратори відмовлялися її приймати, мотивуючи це тим, що в ЄДРПОУ дані підтверджені, а з податкової ніяких листів не приходило.

Дуже позитивним є розширення повноважень державних реєстраторів на здійснення реєстраційних дій. Мова йде про екстериторіальність. Тепер, кожен підприємець незалежно від місця своєї прописки чи місцезнаходження, може звернутися за послугами до будь-якого державного реєстратора та в будь-якому місті України, лише з ремаркою, якщо раніше адміністративний збір сплачувався за реквізитами реєстрації до якої державний реєстратор сканував та відправляв документи, то тепер адміністративний збір сплачується за місцем подачі заяв, тому що, реєстраційну дію тепер проводить безпосередньо той реєстратор, якому ви подаєте документи.

Також, важливо зазначити, що якщо раніше реєстратори неохоче приймали дії по екстериторіальності, нарікаючи на те, що в них і так багато роботи, а тут ще сканувати документи, відправляти все це своїм колегам, чекати поки інша реєстрація розгляне це все, а якщо скани документів навіть розглянуть своєчасно то у більшості випадків у проведенні реєстраційних дій відмовляють, мотивуючи відмову не розбірливістю відсканованих документів. І через це, реєстратори зазвичай одразу відправляли людей до реєстрацій за місцем прописки чи місцем знаходження юридичної особи, та і люди самі не охоче подавали документи по екстериторіальності, тому що, це довше і не надійно.

А тепер, після запровадження принципу екстериторіальності, ще одним з позитивних моментів вже для самих реєстраторів, є заохочення! Так, згідно з статтею 37 Закону «за сумлінне виконання повноважень з державної реєстрації державні реєстратори мають право на винагороду за рахунок коштів, отриманих за справляння адміністративного збору за державну реєстрацію, у розмірі не менше 10 відсотків адміністративного збору». Таким чином, згідно нового Закону, державним реєстраторам дозволили самим проводити дії по екстериторіальності, а також запровадили систему заохочень при якій 10% за дії в яких передбачена сплата адміністративного збору нараховується державному реєстратору.

Дуже неочікуваною зміною стало розширення суб’єктів, які мають право проводити реєстраційні дії. Окрім реєстраторів доступ до ЄДР та  проведення реєстраційних дій, належить також нотаріусам та іншим акредитованим суб’єктам. Акредитованим суб’єктом може бути юридична особа публічного права в трудових відносинах з якою знаходиться не менш як 3 державні реєстратори та яка уклала договір страхування цивільно-правової відповідальності (наприклад комунальне підприємство). Також, на ряду з державними реєстраторами ще одним суб’єктом в сфері державної реєстрації є нотаріуси, які тепер мають точно такі ж повноваження, як і державні реєстратори. Відтак, кожен бажаючий може звернутися до будь-якого нотаріуса, незалежно від місця його проживання та подати документи необхідні для проведення реєстраційної дії.

В зв’язку з цим, виникає дуже багато запитань, з одного боку відсутність постійних та нескінченних черг у відділах державних реєстрацій, а з іншого  боку чи приживеться практика надання адміністративних послуг в сфері проведення державних реєстрацій нотаріусами? На нашу думку, стосовно цього нововведення більше питань постає у самих нотаріусів, чим у людей, тому що, для того, щоб нотаріусу відкрили доступ до ЄДР, йому необхідно отримати акредитацію, яка дозволить йому проводити реєстраційні дії на рівні з державними реєстраторами, ознайомитись з інструкціями по роботі з програмним забезпечення ЄДР, та з заявами, що подаються для проведення реєстраційних дій та документами, які повинні додаватися до цих заяв.

Деякі нотаріуси вже почали проходити прискорені платні тренінги, щодо практичних навичок по роботі з державним реєстром, і тільки час покаже на скільки дієвим буде залучення нотаріусів до ЄДР. Хоча, якщо все ж таки така практика приживеться, то на нашу думку, вона буде користуватися попитом для окремих людей, тому що, це дуже зручно та практично. Єдине, що цікаво! Чи будуть нотаріуси брати кошти за надання своїх послуг, окрім сплати адміністративного збору? І якщо так, то скільки це буде коштувати?

В Законі в тій же статті 37 зазначено, що «Фінансове забезпечення приватних нотаріусів та акредитованих суб’єктів здійснюється за рахунок 60 відсотків коштів адміністративного збору, що залишається у приватних нотаріусів або акредитованих суб’єктів, які здійснили державну реєстрацію». І якщо все ж таки, нотаріуси будуть задовольнятися лише відсотком від адміністративного збору, то це дуже позитивний момент, зважаючи на те, як люди реагують на похід до державних установ та спілкування з державними службовцями, але для певних категорій населення не буде перепоною навіть якщо нотаріуси додатково будуть брати кошти за надання своїх послуг, наприклад, для юридичних фірм, які надають свої послуги представництва, і дуже часто співпрацюють з нотаріусами.

Отже, на тлі цих нововведень, можна підсумувати, що зміни, які законодавець вніс у новій редакції Закону, мають позитивний характер, полегшують ведення підприємцями своєї господарської діяльності, продеру заповнення та подачі документів для проведення державних реєстраційних дій. Новий Закон знімає навантаження на державні реєстрації, спрощує процедуру розгляду документів та встановлює можливість їх розгляду у короткі терміни. І хоча є певні запитання по окремим пунктам цього Закону, ми вважаємо, що у своїй більшості ці зміни несуть позитивний характер, а доречність та практичність цих змін, як ми вже наголошували, покаже час, і конкретні висновки можна буде зробити згодом, коли закінчиться перехідний період, який в Законі датується 30 квітня 2016, а поки що, його норми знаходяться в процесі становлення та адаптації.

 

Все права защищены © 2018, dispecto-legal.com Создание сайта: only-good, 2014